Конспект заняття для дітей молодшої групи
на тему:
Птахи
Домінантні складові: природа. мовленнєве спілкування.
Програмовийзміст: продовжувати ознайомлювати дітей з представниками світу птахів; розширювати уявлення дітей про перелітних птахів, про їх спосіб життя і зовнішній вигляд, сформувати уявлення про користь, яку приносять людям і природі птахи; активізувати вживання у мовленні дітей іменників, прикметників, дієслів; спонукати дітей до спілкування; розвивати мислення, зв’язне мовлення, слухову і зорову пам'ять, увагу; учити дітей помічати красу природи, розуміти її; сприяти розвитку екологічно доцільної поведінки; виховувати прихильне ставлення до птахів.
Хід заняття:
- Діти, послухайте, що це за звуки ми чуємо за вікном? Так, це спів пташок. Послухайте, будь-ласка, віршик.
Шпачок
У дуплі між гілочок
Поселивсь малий шпачок.
Всі зраділи у садку
Голосистому шпаку
Він із сонечком встає,
Їсть жуків і росу п’є.
Потім – шапку набакир
Й веселить наш сад і двір.
(В. Шевчук).
– Вам сподобався віршик? Про яку пташку йдеться в ньому?
Ілюстрація шпаківні.
- Хто тут живе? Як називається цей будинок? Хто виготовляє такі будиночки? (Люди).
- Всередині затишної шпаківні шпачок змостить собі гніздечко.
Словесна гра «Шпаки»
- Шпак – це птах чи тварина?
- Перелітній чи зимуючий?
- Де живуть шпаки?
- Чим вкрите тіло шпаків?
- Якого кольору пір’я?
- Шпаки уміють співати чи ні?
- Діти, а хто зображений на цих малюнках? (Ворона,горобець). Давайте їх розглянемо і порівняємо!
- Яка ворона за розміром? (Велика). А горобець (Маленький).
- Якого кольору пір’я у ворони? А у горобчика?
- Як кричить ворона? А горобець?
- Покажіть, як ходить ворона та як стрибає горобець?
- Чим птахи схожі?
Гра на увагу «Літає – не літає».
Летить, летить горобець – плеснути в долоні
Летить, летить стілець
Летить, летить шпак – плеснути в долоні
Летить, летить їжак
Летить, летить синиця – плеснути в долоні
Летить, летить лисиця.
- Діти, яка зараз пора року?
- А перед цим яка була пора року?
- Як жилося птахам взимку?
- Як ми взимку турбувалися про птахів? Як називаються птахи, які зимували з нами? (зимуючі). А як ми називаємо птахів які відлітають в теплі краї? (перелітні).
Дидактична гра «Хто зайвий»
Серед ілюстрацій перелітних птахів відібрати зимуючих. Перелітних посадити на дерево, а зимуючих в годівничку. Коментувати свої дії: це - зимуючий птах, я посаджу його на дерево і т.д.
- Навесні птахи повертаються з теплих країв, мостять гнізда, виводять пташенят. Для цього їм потрібні будиночки.
Дидактична гра «Добери гніздо для птаха»
- Для якого птаха підходить велике гніздо на стовпі? А маленьке під дахом?
Рухлива гра «Пташки і кіт»
Конспект заняття для дітей молодшої групи
на тему:
«Фрукти та ягоди»
Домінантні складові: ознайомлення з природою, мовленнєве спілкування.
Мета: розширювати та уточнювати знання дітей про фрукти та ягоди‚ їх особливості (форма, колір, смак, де росте); учити узгоджувати іменники з прикметниками; формувати вміння вживати узагальнюючі слова – фрукти, ягоди; розвивати вміння характеризувати фрукти та ягоди за їх істотними ознаками, складати невеликі описові розповіді; учити будувати речення зі сполучником «а»; активізувати словник дітей назвами фруктів та ягід, їх основних ознак; розвивати логічне мислення, увагу; закріплювати навички дітей відповідати на запитання вихователя; вправляти в чіткій вимові голосних звуків; виховувати пізнавальний інтерес до природи.
Матеріал: фрукти, ягоди, кошик, ілюстрації до теми.
Хід заняття
I Організаційний момент
« Психогімнастика»
Доброго ранку, рідний наш дім,
Доброго ранку, діткам усім,
Доброго ранку, сонечку ясному,
Доброго ранку, садочку прекрасному.
II Основна частина
- Діти, сьогодні я запрошую вас на фруктовий базар. (Вихователь в українському одязі)
Гості дорогії! Подивіться ось базар.
Різний є для всіх товар.
Можна все отут знайти,
Так заходь і щось купи!
(Звернути увагу на кошики з фруктами та ягодами)
- Діти, чому я сказала «фруктовий базар»?
- Давайте назвемо фрукти, що знаходяться в кошику. (Яблука, груші, сливи).
- Якого кольору (яблуко, груша, слива)?
- Якої форми? Який фрукт найменший? Який найбільший?
Гра «Вгадай на смак»
– Що вам сподобалися найбільше?
– Як ми називаємо всі ці плоди одним словом?
– Назвіть ягоди, які ви бачите? (Смородина, агрус, полуниця).
– Якого кольору (смородина, агрус, полуниця)?
– Якої форми? Яка ягода найменша? Яка найбільша?
Гра «Вгадай за смаком»
– Що вам найбільше сподобалося?
– Малята, як можна назвати ці плоди одним словом? (Ягоди)
– Де ростуть фрукти та ягоди? (ілюстрація саду)
– На чому ростуть фрукти? (на деревах)
- На чому ростуть ягоди? ( на кущах?)
– Чи хотіли б ви купити щось на фруктовому базарі? Грошей у вас немає, тому для того, щоб купити щось на базарі, треба про нього розповісти. Якщо продавець здогадається, що це, то продасть його. (Вихователь описує фрукт: називає форму, колір, де росте, який на смак).
Діти описують за зразком вихователя. Вихователь «продає» фрукти та ягоди.
Фізкультхвилинка
Червоніють у травиці
Стиглі ягоди – сунички,
(Ходьба)
По одній їх будем брати
(Нахили тулуба)
Та у кошики складати.
- Молодці, малята, добре ви наповнили свої кошики. Але перш, ніж їсти фрукти та ягоди, давайте назвемо їх пестливо.
Мовленнєва гра «Великий–маленький»
Вихователь пропонує дітям утворити слова пестливої форми.
Груша – грушка.
Яблуко –…
Слива –…
Полуниця –…
Смородина – …..
« Мовленнєва вправа
Вихователь пропонує порівняти між собою фрукти та ягоди.
Груша велика, а полуничка… (маленька).
Яблуко червоне, а слива… (синя).
Полуниця м'яка, а яблуко… (тверде).
Смородина синя, а груша… (жовта).
« Вивчення чистомовки
У-у-у- у садок іду.
А-а-а- які гарні яблука.
У-у-у- грушу знайду.
А-а-а- сливка кисленька.
А-а-а- полуничка солоденька.
III Підсумок
Діти, сподобалося вам на базарі? Давайте пригощатися купленими фруктами та ягодами.